Start Questionnaire
Share Activity
Back to all activities

כדוריקוד / טל ברייר בן מוחה

כדוריקוד / טל ברייר בן מוחה

או פיה או שחקנית כדורגל!

אבל למעשה העולם מכיל הרבה יותר אפשרויות…

רגע לפני פורים כשגן ענת כולו בהכנות ותחפושות והתרגשות באוויר, נפגוש את זהר הילדה גיבורת הסיפור ורן הילד גיבור הסיפור, בתוכנית מיוחדת משותפת, להתחפש יחד בפורים: הוא יתחפש לשוער והיא- לחלוצה, מבקיעת שערים. התוכנית משמחת מאוד אבל מסתבר שאמא ואבא כבר קנו לזהר תחפושת מיוחדת והיא שונה מאוד מזו שהיתה בתכנית- של זהר ורן. במקום חלוצה- זהר מקבלת תחפושת פייה!

כדוריקוד הוא סיפור שבו מאותגרים סטראוטיפים מגדריים ומרחבים שווים חדשים שיש בהם מגוון ואתגור תבניות סטיראוטיפיות דיכוטומיות נוצרים על ידי ילדות וילדים.

לסרטון אודות כדוריקוד לחצו כאן.

הספר כדוריקוד מאפשר לנו לאתגר תבניות מגדריות סטיראוטיפיות דיכוטומיות. בעוד שהשאלה הבסיסית הראשונית העומדת לפני זהר היא לבחור או פיה או שחקנית כדורגל בפועל זהר ורן יגלו שיש מרחבים רבים חדשים שבהם אפשר להיות גם וגם וגם-  רן יכול להיות עם חליפת שוער וגם עם שרביט כנפיים ונעלי ריקוד, וזהר יכולה להיות גם עם בגד גוף וחצאית נצנצים ובו זמנית עם כדורגל ונעלי פקקים. גם המשחק הנבחר בסופו של יום הואלא ריקוד או כדורגל- הוא משחק שמשלב בעיטות בכדור וריקוד לצלילי שיר.

רעיונות לפעילות עם ילדות וילדים:

1. נתבונן יחד על הכריכה בצידה הקדמי והאחורי-

בחלקה הקדמי מאוירים זהר ורן ובאחורי מאוירות רגליים- “איזו רגל שייכת למי?” התבנית הסטיראוטיפית תוביל את הילדות.ים לבחור בד”כ ברגל עם נעל הבלט כרגלה של זהר וברגל עם נעל הכדורגל כרגלו של רן, אבל האם זה באמת כך? בחינה של צבעי העור ובלשות יגלו לנו משהו אחר לגמרי.

נשאל- “למה חשבנו מראש שהרגל של זהר היא עם נעל הבלט וזו של רן היא זו עם נעל הכדורגל?”

זו הזדמנות טובה להסביר על תבניות מגדריות שנמצאות בראשינו ומשפיעות על החשיבה שלנו. התבניות החשיבתיות לעיתים עוזרות לנו אך  בהבטים המגדריים הן לא מאפשרות לנו לראות את קשת האפשרויות הרחבה שעומדת בפנינו. אם נדע ונכיר את עצם קיומן, נצליח להרחיב אותן ולראות יותר אפשרויות בכל סיטואציה  נתונה.

נחשוב יחד מתי התבניות  משפיעות על החיים שלנו- האם משפיעות בבחירת חברות.ים? חוגים? בגדים?

2. נסתכל על הפרוזץ שבסיפור (פורזץ הם הדפים הראשון והאחרון בספר בהם אין מלל רק איורים) בדפים אלו נראה פרטי לבוש של התחפושות.  נשאל “הפורזץ הראשון והאחרון דומים מאוד אבל מה שונה בהם?” נחפש יחד. התשובה- בעוד שבפורזץ הראשון האביזרים צבועים סטיראוטיפית לפי התבניות, בפורזץ האחרון יש ערבוב: הגרבים משולבות ירוק וסגול כך גם הכדור הכנפיים והשמלה. מה אומר השילוב הזה?

(מצד ימין פורזץ ראשון, מצד שמאל פורזץ אחרון)

3. נקרא את הסיפור יחד. מה היה הפתרון שבחרו רן וזהר? למה הפתרון כל כך מפתיע? מה היתרון שיש בסוג פתרון כזה?

סוגי מחשבות שניתן להעלות בהקשר זה:

הפתרון מפתיע כי הוא לא: או או- או שחקנית כדורגל או רקדנית. הוא מפתיע כי היא והוא בוחרות.ים להיות גם וגם וכך נוצר בעצם מרחב חדש. משחק חדש. זה גם היתרון שיש בפתרון- מרחב לחדש להמציא ליצור וגם לשנות ולהשתנות כל המזן ולא להיות כבולים בשתי אפשרויות שהבחירה בינהן היא סופית וחד משמעית.

4. מתי אנחנו המצאנו פתרון שאינו או- או? בואו נמציא כעת משחק שישלב אלמנטים שנחשבים “של בנות” ואלמנטים שבאופן סטיראוטיפי נחשבים “של בנים”

הבהרה- של בנות ושל בנים אלו רק מחשבות סטיראוטיפיות שלנו אין באמת משהו ששייך רק להן או רק להם….

Share Activity
Skip to content